[:nl]De eindeloze kast SALUDO A EDUARDO CHILLIDA had ook de titel kunnen dragen “Différence et repetiton”, de titel van één van Gilles Deleuze’s boeken. Die titel is op het oeuvre van Verroken in zijn geheel toepasselijk, evenals op de meeste van zijn afzonderlijke werken, maar geldt toch heel specifiek voor SALUDO A EDUARDO CHILLIDA. Die kast van kasten herneemt immers als een herinneringsmotief heel letterlijk figuren die ook in vroeger werk terug te vinden zijn, maar ze doet dat op zo’n wijze dat er iets volledig nieuws ontstaat en, wat meer is, dat dit nieuwe verholen aspecten van dat vroeger werk reveleert. Bij de complexiteit komt de speelsheid, bij de ernst de opgetogenheid, zoals nooit tevoren. Het werk lijkt bevrijd van zichzelf.
Geert Bekaert, Juni 2005.
SALUDO A EDUARDO CHILLIDA werd gerealiseerd door de laatstejaarsstudenten houtbewerking aan het VTI (Vrij Technisch Instituut) te Roeselare.
[:en]The infinite cabinet entitled SALUDO A EDUARDO CHILLIDA could also have borne the title ‘Différence et répétition’ – the title of one of Gilles Deleuzes’ books. That title is applicable to Verroken’s work as a whole, as well as to the majority of his individual creations, but without doubt it applies most specifically to SALUDO A EDUARDO CHILLIDA. Ultimately, this king of cabinets echoes, like a mental picture, very literal elements that can also be found in past work, but does this in such a way as to create something utterly new and, what is more, in a way that reveals new, hitherto veiled aspects of that past work. As never before, there is playfulness in its complexity, and behind its gravity there is exultation. The work seems self-liberated.
Geert Bekaert, June 2005
SALUDO A EDUARDO CHILLIDA was produced by final-year students in woodwork at the VTI (Vrij Technisch Instituut) in Roeselare