DE TAFELS VAN VERMENIGVULDIGING

[:nl]Vanuit zijn grote liefde voor het artistieke zocht Verroken de laatste decennia meer en meer toenadering tussen meubel en kunst. Voortdurend stelt hij zich de vraag waarom meubel en kunst zo nadrukkelijk van elkaar gescheiden worden. (…) Maar ondanks het artistiek gehalte en de sterke identiteit bedacht hij merkwaardig genoeg zijn meubelen steeds serieel. (…) Niettemin blijft men vaak het overgrote deel van zijn creaties hardnekkig beschouwen als unica, dit tot zijn grote ergernis. Als reactie hierop neemt Verroken anno 2004 de draad met de industrie terug op. Het Gentse meubelbedrijf Van den Berghe-Pauvers commercialiseert twee tafels uit zijn verhaal DE TAFELS VAN VERMENIGVULDIGING. (…) In dit verhaal grijpen twee tafels, ieder in een andere houtsoort, in mekaar en vormen aldus een nieuwe tafel. De oorspronkelijke L-vormige poten van het allereerste ontwerp werden bij de gecommercialiseerde versie losgelaten vanwege te arbeidsintensief en te expliciet. Zij kregen een vierkante sectie.

Inge Vranken, adviseur bij Design Vlaanderen in de catalogus ‘(Im)perfect by Design’ (4de Triënnale voor Vormgeving), VIZO- KM,2004.

 

andre-verroken-de-tafels-van-x-schets-2[:en]Over the past few decades, and stemming from his great passion for the artistic, Verroken has been increasingly seeking to reconcile furniture and art. He constantly poses the question why furniture and art are so emphatically separated from one another… However, surprisingly enough, despite their artistic quality and strong identity, he has always conceived his furniture as capable of being reproduced… Nevertheless, people obstinately continue to treat the great majority of his creations as one-offs – to his great annoyance. In 2004, as a response to this, Verroken resumed contact with the industry. The Ghent-based furniture company Van den Berghe-Pauvers marketed two tables from his THE MULTIPLICATION TABLES concept… In this concept, two tables – each made from a different type of wood – engage each other and thus form a new table. The originally L-shaped legs of the very first design were dropped for the commercial version because of being too labour- intensive and too pronounced. They were given a square finish… .

Inge Vranken, consultant at Design Vlaanderen in the catalogue (Im)perfect by Design, 4th Triennial for Design, VIZO-KM, 2004

 

andre-verroken-de-tafels-van-x-schets-2[:]