[:nl]Tenslotte creëert hij DE KASTEN VAN VERMENIGVULDIGING in 2000-2002. Hij rafelt de onderdelen waaruit de kast is samengesteld uit elkaar, haalt de verschillende delen uit hun verband, verwisselt de stukken, roteert, overlapt en verschuift en brengt alles terug samen tot een beeld dat er voorheen niet was. (…) In de loop van 2002 introduceert Verroken opnieuw het lakwerk. Het was lang geleden dat lak opnieuw een metafoor werd. Een metafoor die door de toeschouwer moet ontdekt worden. Ik voel het aan als het dematerialiseren van een driedimensioneel object. Door die huid van lak wordt het object quasi ongrijpbaar, onaantastbaar.
Johan Valcke, Directeur Design Vlaanderen ter gelegenheid van de uitreiking van de Henry van de Velde Prijs 2002 voor Loopbaan aan Verroken in ‘André Verroken / Het meubel als Metafoor’
[:en]Finally, in 2000–2002, he created . He unravels the components that go to make up the cabinet, takes the various parts out of context, interchanges the pieces, rotates, overlaps and shifts and brings everything back together again to create an image that was not there before. …Verroken once more introduced lacquering during 2002. It has been some time since lacquer was used as a metaphor, a metaphor that has to be discovered by the observer. I perceive it as the dematerialisation of a three-dimensional object. Through this skin of lacquer, the subject becomes virtually elusive and intangible.
Johan Valcke, director of Design Vlaanderen, on the occasion of the presentation to André Verroken of the Henry van de Velde Career Prize for 2002 in ‘André Verroken / Furniture as a Metaphor’, October 2002
Drawing ENTRE DEUX V from the series MULTIPLICATION CABINETS.
[:]