KROMMENIE

[:nl]In ‘Wiskunde en creativiteit in de meubelobjecten van Verroken’ (De Gazet van Antwerpen, 28 januari 1993) schreef Paul Huylebroeck (…) In feite, en vanuit een analytische redenering (…) kan men stellen dat de eigenlijke meubelobjecten bij Verroken steeds worden en werden ontworpen vanuit het uitgangspunt van het tweedimensionale vlak, waarin de lijn een primerend gegeven is. (…) Bij de opbouw van een meubel wordt het vlak als het ware gefragmenteerd in de diepte, zodat het gegeven driedimensioneel wordt (…) Met de reeks tekeningen die ik, een jaar vroeger, instuurde voor een ontwerpwedstrijd voor vloerbedekking georganiseerd door KROMMENIE volgde ik, merkwaardig genoeg, de omgekeerde weg. Ik inspireerde mij op de reeks tafels VAN DUO TOT OCTET waaraan ik een kleurrijk tweedimensionaal vervolg breide.andre-verroken-krommenie_2[:en]In ‘Wiskunde en creativiteit in de meubelobjecten van Verroken’* (Gazet van Antwerpen, 28 January 1993) Paul Huylebroeck wrote: ‘… In fact, and from an analytical position… , one could say that Verroken’s actual furniture subjects are and have always been designed on the basis of a two-dimensional perspective in which the line is the prevailing information. … When constructing a piece of furniture, it is as if the surface is being fragmented in terms of depth so that the information becomes three dimensional… .’ Strangely enough, I took the opposite path in the series of drawings that I submitted a year ago for a design competition organised by KROMMENIE for flooring. I was inspired by the series of tables entitled FROM DUO TO OCTET, for which I created a colourful, two-dimensional sequel.

* translation : ‘Mathematics and creativity in Verroken’s furniture’

 

andre-verroken-krommenie_2[:]