DUIZENDPOOT

[:nl]De namen die Verroken aan zijn objecten meegeeft, dragen er soms toe bij om de verklarende gedachtegang in de war te brengen. Als hij een kast, die nog nauwelijks een kast is DUIZENDPOOT noemt, dan wijst hij niet enkel op het woud van poten die haast niets te dragen hebben, maar suggereert ook de beweeglijkheid van de geleedpotige insecten en de uiteenlopendheid van taken waartoe een menselijke duizendpoot in staat wordt geacht. De afstandelijkheid en de rechtlijnigheid verdwijnen en het object komt ineens, als in een stripverhaal, tot leven. Het lijkt één en al beweging.

Geert Bekaert in ‘De Ongemakkelijkheid van André Verroken’, Uitgeverij Carto, Brussel 1998.

andre-verroken-duizendpoot-2[:en]The names that Verroken gives to his subjects sometimes have the effect of playing havoc with the explanatory thought process. In calling a chest of drawers DUIZENDPOOT (MILLIPEDE) – a chest of drawers that is only barely still a chest of drawers – Verroken points not only to the forest of legs with virtually no load to carry, but also suggests the mobility of the articulated creature itself and the diversity of roles that a human millipede(*) is deemed able to adopt. Its aloof and rectilinear nature disappears, and at once the subject comes to life as if in a comic strip. It seems like nothing but movement.

Geert Bekaert in ‘De Ongemakkelijkheid van Andre Verroken’, Uitgeverij Carto, Brussels 1998

*In Dutch, the word for ‘millipede’ also signifies a person who is a jack-of-all-trades.

andre-verroken-duizendpoot-2[:]